icon

Getting all of the Nutrients you need simply cannot be done without supplements.

Nam libero tempore, cum soluta nobis eligendi cumque quod placeat facere possimus assumenda omnis dolor repellendu sautem temporibus officiis

+1 599 162 4545

5689 Lotaso Terrace, Culver City,
CA, United States

D

Na ratunek odporności. Witamina „D”

DNa Ratunek odporności. Witamina „D”.

Witamina D, czyli grupa steroidowych organicznych związków chemicznych rozpuszczalnych w tłuszczach. Podstawowe znacznie mają dwie formy witaminy D: witamina D2 naturalnie występująca w roślinach (oleje roślinne, grzyby) oraz witamina D3 (cholekalcyferol) naturalnie występująca w organizmach zwierzęcych (tłuste ryby).

W organizmie człowieka witamina ta pełni wiele istotnych funkcji. Odpowiada za gospodarkę wapniem, zatem jej niedobór powoduje rozwój krzywicy, osteoporozy czy osteomalacji. D3 odgrywa dużą rolę w prawidłowej odpowiedzi immunologicznej organizmu. Wysoki poziom witaminy D3 zmniejsza ryzyko rozwoju niektórych chorób autoimmunologicznych (stwardnienie rozsiane, nieswoiste zapalenia jelit, toczeń rumieniowaty) i nowotworów, miażdżycy i innych chorób układu sercowo-naczyniowego. Ponadto ogranicza ona rozwój niektórych chorób psychicznych, między innymi schizofrenii i nerwicy lękowej. Niski poziom witaminy D ma też wpływ na rozwój cukrzycy typu 1 i 2, insuliooporności oraz wielu innych chorób o podłożu endokrynologicznym.

Zdecydowana większość tej witaminy powstaje w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego UVB. Poziom syntezy jest jednak zależny od szerokości geograficznej, zanieczyszczenia powietrza, ilości melaniny w skórze, powierzchni odsłoniętego ciała, stosowania filtrów oraz wieku. W Polsce w okresie od października do marca nie ma optymalnych warunków słonecznych, aby powstała wystarczająca ilość witaminy. Dieta uboga w ryby, owoce morza, jajka, zbyt długie przebywanie w pomieszczeniach i stosowanie filtrów ochronnych przyczynia się do powstawania niedoborów nawet w okresie letnim. Zalecana jest więc suplementacja- w okresie jesienno – zimowym a w okresie letnim przebywanie na słońcu minimum 15 minut dziennie w godz. 10-15 bez używania filtrów UV.

Zalecane dawki:

Noworodki i niemowlęta (0–12 miesięcy) Bez względu na sposób karmienia suplementacja od pierwszych dni życia:
– od urodzenia do 6. miesiąca życia, dawka 400 IU/dobę (10,0 µg/dobę)
– między 6. a 12. miesiącem życia dawka 400–600 IU/dobę (10,0–15,0 µg/dobę)

– noworodki urodzone przedwcześnie są szczególnie narażone na niedobór witaminy D i powinny otrzymywać suplementację od pierwszych dni życia (kiedy tylko będzie możliwe żywienie dojelitowe) w dawce 400–800 IU/dobę (10–20 µg/dobę) do momentu osiągnięcia skorygowanego wieku 40. tygodnia ciąży. Po tym okresie zaleca się dawki jak u niemowląt donoszonych.

Dzieci i nastolatki (1–18 lat):

– dawka 600–1000 IU/dobę (15,0–25,0 µg/dobę) zależne od masy ciała w okresie od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli synteza skórna jest niewystarczająca,
– dzieci i nastolatki z otyłością (>90 centyla dla wieku i płci według lokalnych danych dla danego kraju) stanowią grupę ryzyka niedoboru witaminy D; zaleca się suplementację 1200–2000 IU/dobę (30–50 µg/dobę) zależnie od stopnia otyłości w okresie od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli synteza skórna jest niewystarczająca.

Dorośli (>18 rż.) i osoby w wieku podeszłym (>65 rż.):

– dawka 800–2000 IU/dobę (20,0–50,0 µg/dobę) zależnie od masy ciała w okresie od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli synteza skórna jest niewystarczająca
– dawka 800–2000 IU/dobę (20,0–50,0 µg/dobę) u osób w wieku podeszłym przez cały rok, z uwagi na gorszą skuteczność wytwarzania witaminy D w skórze
– osoby otyłe (BMI ≥30 kg/m2) powinny przyjmować przez cały rok dawkę 1600–4000 IU/dobę (40–100 µg/dobę) zależnie od stopnia otyłości.

Kobiety w ciąży i karmiące piersią:

– kobiety planujące ciążę powinny zastosować suplementację zgodnie z wytycznymi dla dorosłych
– dawka 1500–2000 IU/dobę (37,5–50 µg/dobę) co najmniej od II trymestru ciąży. Ginekolodzy i położnicy powinni rozważyć zalecenie suplementacji witaminy D u kobiet w ciąży od razu po jej potwierdzeniu.

Osoby o ciemnej karnacji oraz pracujące w nocy:

– dawka 1000–2000 IU/dobę (25–50 µg/dobę) zależnie od masy ciała przez cały rok. 

[0]
0.00 zł Zobacz

Formularz zamówienia

NazwaCena
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!