Dlaczego warto pić sok pomidorowy?

Dlaczego warto pić sok pomidorowy?

Bogactwo tych warzyw znane jest nie od dziś a jego źródłem jest likopen. Obecnie pomidory spożywane są głównie w postaci surowej jednak warto również zwrócić uwagę na soki.

 Co kryje w sobie sok pomidorowy?

Pierwszym i najważniejszym składnikiem soku jest likopen czyli naturalny przeciwutleniacz i barwnik któremu pomidory zawdzięczają swój piękny czerwony kolor. Likopen zapobiega wielu chorobom, w tym chorobom serca i niektórym nowotworom. U mężczyzn, regularne spożywanie przetworów pomidorowych o 43% zmniejsza ryzyko zachorowania na raka prostaty. U kobiet natomiast picie soku pomidorowego może pomagać w zapobieganiu rozwoju raka piersi oraz szyjki macicy. Właściwości przeciwutleniające likopenu hamują również wzrost komórek nowotworowych raka płuc. Co ciekawe likopen zawarty w soku pomidorowym jest lepiej przyswajalny niż ten z nieprzetworzonych pomidorów.

 Pomidory są również doskonałym źródłem potasu odpowiadającego za regulację wodno-elektrolitową organizmu. Co ciekawe potas nie reguluje jedynie ciśnienia osmotycznego krwi ale także jest pomocny w odchudzaniu. Właściwa podaż tego elektrolitu jest niezbędna do prawidłowego spalania węglowodanów i białek.

 W soku pomidorowym możemy znaleźć również wapń, niezbędny budulec zębów i kości, regulujący napięcie nerwowe i kurczliwość mięśni niezbędny do prawidłowej pracy serca, jak równieżwitaminę C i witaminę A. Betakaroten jest szczególnie polecany dla kobiet, gdyż jest „witaminą piękności”. Jego właściwości zapobiegają m.in łamliwości włosów i paznokci oraz stymulują produkcję włókien kolagenowych poprawiających kondycję skóry. Witamina c natomiast ma silne działanie antyoksydacyjne dzięki czemu chroni organizm przed wolnymi rodnikami (właściwości przeciwnowotworowe). Ponadto kwas askorbinowy ułatwia gojenie się ran, reguluje ciśnienie krwi, obniża stężenie glukozy w stanach hiperglikemii, jest pomocny w utrzymaniu zdrowych dziąseł oraz ułatwia wchłanianie wapnia i żelaza.

 Dla kogo szklanka soku?

  • Dla osób palących papierosy- wysoka zawartość przeciwutleniaczy zmniejszy ryzyko wystąpienia nowotworów
  • Dla osób lubiących opaleniznę- Witaminy C i A złagodzą skutki poparzenia oraz zabezpieczą organizm przed wolnymi rodnikami powstałymi wskutek nadmiernej ekspozycji na promienie UV
  • Dla osób zestresowanych- Witaminy i minerały znajdujące się w soku pomidorowym ułatwią regulacje ciśnienia tętniczego i ukoją nerwy.
  • Dla sportowców- sok pomidorowy spożyty po silnym wysiłku fizycznym przyśpiesza regenerację organizmu, reguluje spalanie węglowodanów i białek, wpływa korzystnie na regenerację mięśni.
  • Dla dbających o urodę
  • Dla chorych na osteoporozę- z uwagi na dużą zawartość wapnia i obecność likopenu mającego wpływ na gęstość mineralną kości
  • Dla chorych na nadciśnienie

 Jak wybrać najzdrowszy sok?

Przy zakupie soku pomidorowego ważnym elementem jest czytanie etykiety. Watro zwrócić uwagę na zawartość soli, konserwantów, cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego. Te, zawierające któryś z powyższych składników należy odstawić na półkę. Obecnie dostępne są soki o obniżonej zawartości sodu lub całkowicie pozbawione soli. Pamiętajmy by wybierać tylko naturalne soki o krótkim terminie przydatności. Ciekawą propozycją są soki z dodatkiem suszonych ziół lub chilli które dodatkowo wpływają korzystnie na przemianę materii.

 Podsumowując sok pomidorowy jest idealnym trunkiem do wzniesienia toastu: „Na zdrowie!”. 

Piśmiennictwo

  • Ciborowska H, Rudnicka A, Dietetyka, PZWL, Warszawa 2010
  • Czerwińska D, Gulińska E, Podstawy żywienia człowieka, WSiP, Warszawa 2010, s.192
  • Gawęcki J, Hryniewiecki L, Żywienie człowieka: Podstawy nauki o żywieniu. T. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wrszawa 2006
[0]
0.00 zł Zobacz

Formularz zamówienia

NazwaCena
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!